سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترنم زندگی

جامعه آرمانی برای زنان کدام است؟

برابری در عرصه های فرهنگی اجتماعی وسیاسی اقتصادی وحقوقی آرمان مشترک بیشتر فمنیستهای موج دوم بوده است با این هریک از شاخه های این مکتب فکری تصویری خاص از جامعه آرمانی ارائه داده اند مثلا فمنسیم های رادیکال ایجاد اصلاحات عمیق درساختار سیاسی که منجر به از میان برداشتن زنانگی ومردانگی یعنی دستیابی به جامعه فاقد جنسیت را آرمان خود میدانند به نظر لیبرالها تنها دریک نظام لیبرال میتوان به برابری دست یافت مشروط براینکه نژادپرستی و تبعیض جنسیتی با پیش داوری ها وسنت های حاکم خود لیبرالسیم را محدود نکند تا تربیت جنسی آرمانی که همان تربیتی است که طی آن هر فردی بتواند آزادنه مناسبترین سبک زندگی را برای خود برگزیده واین گزینش هم از سوی دیگران مورد احترام باشد خواه این گزینش، خانه داری باشد، خواه زندگی مجردی یا نوعی ارضای جنسی انعطاف پذیر.
درمتون دینی گرچه مباحثی چون جامعه آرمانی ووضعیت رنان در آن جامعه با چنین عنوانی بیان نشدهاست اما با درکنار هم گذاردن آیات و روایاتی که هریک به گوشه ای از ابعاد شخصیتی زنان ممتاز، ارزشها و ضد ارزشهای زنانه ومردانه، وظایف خانوادگی وفردی زنان ، آسیب شناسی زنان در آخر الزمان ونقش زنان در جامعه مهدوی اشاره میکند ، می توان به تصویری از وضعیت آرمانی زنان دست یافت که براین اساس زن دروضعیت آرمانی خود شاخص هایی دارد:
1- ارزشمندی : درجامعه آرمانی هم زن خود را موجودی ارزشمند می داند که در برابر سعادت خود ودیگران مسئول است وهم جامعه زن را موجودی ارزشمند میداند که نسبت به شکوفایی شخصیت وی مسئول است وباید بسترهای رشد وی را فراهم آورد وبا اصلاحات فرهنگی زمینه های تحقیر شخصیت زن را ازمیان بردارد.
2- استقلال در شخصیت : در متون دینی ما در تمامی تاریخ بشریت چهار چهره برتر وماندگار ظهور کرده اند که یکی از آنان آسیه همسر فرعون ، مظهر استقلال در هویت وعقیده است. ( سوره تحریم آیه 11) از اینجا میتوان دریافت که توصیه دینی به زنان مبنی بر لزوم هماهنگی با همسر در حریم خانوادگی نباید به معنای وابستگی شخصیتی ونفی هویت مستقل نگردد واصلاخات فرهنگی باید به سمت تقویت شخصیت مستقل انسانی باشد.
3- احساس مسئولیت نسبت به بهسازی جامعه ومشارکت اجتماعی در اصلاحات اجتماعی به ویژ در قالب امر به معروف ونهی از منکر ( سوره توبه آیه 71)
4- جایگاه ویژه زن در خانواده : از انجا که در اندیشه دینی خانواده مهمترین بنا و زن را درنقش همسری ومادری رکن اساسی حیات وبالندگی خانواده محسوب میشود هم مقام مادری را به شدت ارج می نهد و بر لزوم حمایت عاطفی خاص ار مادران تاکید میکند و هم بر لزوم حمایت اقتصادی از همسر را حتی در صورت تمکین مالی. این حمایت ها علاوه برآنکه زنان را در انجام رسالت فرهنگی واجتماعی خود یاری میکند به زنان امکان میدهد که به اشتغال نه به عنوان یک اضطرار بلکه به عنوان نوعی انتخاب نگاه کنند.
5- آزادی عمل با حفظ ارزشهای انسانی واسلامی: ازآنجا که آزادی یکی از مقدمات اندیشه فمنییستی است که با موارد همچون آزادی سقط جنین ، روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده ، همجنس گرایی و...تعریف میشود در جامعه آرمانی دینی به دلیل توجه به ارزش های اخلاقی و توجه به محوریت خانواده جنین عملکردهایی درتضاد با آزادی قلمداد می شود.
6- تخاصم زدایی وتفاهم محوری : از آنجا که در اندیشه دینی زن ومرد دو موجود مکمل ونیازمند به یکدیگرند که هریک از ابزارههای خاص برای تحقق سعادت فردی خانوادگی واجتماعی برخورداند واصلاحات اجتماعی باید به سمت تفاهم هرچه بیشتر دو جنس و رفع تقابلها بکار گرفته شود دراین نگاه سعادت یک جنس از مسیر سعادت دیگری میگذرد.