سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترنم زندگی

نامتناسب ترین جهیزیه و عروسی

این روزها به یمن میلادهای پر برکت جشن های ازدواج بسیار زیادی برقرار است . جشن هایی که در عین اشتراکات فراوان تفاوتهای بسیار زیادی باهم دارند دو شب گذشته به جهت یک بررسی جامعه شناختی تصمیم گرفتم که در انتهای شب به خیابانهای اطراف سالنهای عروسی بروم در خیابان پیروزی که منطقه مرفه نشینی هم نیست تفاوتهای حیرت انگیزی وجودداشت از ماشین ماکزیمای تزئین شده گرفته تاآخرش که پراید بود با تزئیینات بسیار بسیار متنوعی ازگل ومیوه وبادکنک گرفته تا مراوید وصدفهای خیلی بزرگ بعضیها در عین سادگی بسیار زیبا بعضیها هم در عین تجمل اصلا دلنشین نبودند من همش توی این فکر بودم که آیا مراسم و ماشین عروس میتواند نشانه ای از طبقه اجتماعی، فرهنگی واقتصادی زوج باشد؟
شب ولادت امام حسین (ع) ما به جشن عروسی یکی از بستگان دعوت شدیم داماد دانشجوی سال آخر دکترا رشته فلسفه و عروس دانشجوی دکترا رشته الهیات بود هر دو از نظر ظاهر و رفتار ومنش کاملا با هم سنخیت داشتند وهردو خانواده هم از طبقه متوسط اجتماع در واقع  جزء خانواده های فرهنگی محسوب می شدند . عروسی در یکی از مجللترین و با اسم ورسمترین باشگاههای تهران برگزار شد. از پذیرایی و شام عروسی بگویم که همه چیز پیدا می شد، جهیزیه عروس که تشکیل شده بود از معتبر ترین مارکهای خارجی شاید بیش از 40 میلیون تومان جنس در یک خانه اجاره ای 70 متری ریخته شده بود !!! می گفتند باید عروسی وجهیزیه در شان عروس وداماد باشد!!! چند وقت  پیش هم ما  درعروسی شرکت کردیم که فقط  برای شام عروسی 30 میلیون تومان خرج شده بود می گفتند عروس 60 میلیون تومان جهیزیه آورده است داماد 20 ساله و عروس 16 ساله هیچ کدام دیپلم هم نداشتند !!! من واقعا نمی دانم که تناسب مراسم و جهزیه در مورد کدام یک درست بود؟ یادش بخیر استاد درس مردم شناسی ما همیشه میگفت دخترا جهیزیه شما تحصیلات و کتابها و منش علمی شما باشد نکند چهارتا تیر و تخته معرف شخصیت شما شود این طور تفاوت خودتان را با دخترهای دیگر نشان دهید .
شاید باورتان نشود عروس وداماد بیشتر از اینکه معنویات عروسی خوشحال باشند از داشتن چنین مراسمی لذت میبردند !!! مراسمی که شاید بیشتر هزینه آن با وام و قرض و جیب پدر ومادر تامین شده یود . این طور عروسیها برای هیچ کس تازگی ندارد ولی مطمئنا از افرادی نظیر این دو عملکردی بیش ازعملکرد عامه انتظار می رود . راستی چه اتفاقی افتاده که این همه آشفتگی در رفتارهای طبقاتی دیده می شود ؟